Le Voyage d'Augustin Houssard

 

***


This website is dedicated to introducing a saga in the process of creation: Augustin Houssard's journeys.

 

The first volume – Djemmaa – is a historical novel set in Algeria in the era of the French colonial conquest (1845 – 1849).

 

The second volume – Opéra Lacydon –still related to the historic genre, but decidedly more fictional, the novel  starts in Algeria and then  develops in Provence throughout the year 1849.

 

The third volume – La Fare – is being written at the moment. It is the second instalment of Augustin's stay in Provence, perpetuating the fictional epic genre.

 

***



Le Voyage d'Augustin Houssard - Tome 1

Djemmaa

Djemmaa

Augustin Houssard, jeune paysan lorrain incorporé pour un service militaire d'une durée de sept ans, s'engage sur un coup de tête pour l'Algérie et se trouve affecté à compter du mois d'août 1845 au poste de Djemmaa Ghazaouet, "assemblée de pirates" en langue arabe.

Un mois plus tard, son bataillon est presque entièrement anéanti par des forces de l'émir Abd el-Kader très supérieures en nombre, au cours d'une bataille dont l'histoire a surtout retenu l'héroïque fait d'armes du marabout de "Sidi Brahim".

Ayant par chance échappé au massacre, Augustin fait partie, deux ans plus tard, de l'effectif d'une importante expédition de pacification aux confins du Sahara puis, de retour à Nemours, nouveau nom attribué à Djemmaa Ghazaouet par une ordonnance royale qui en a fait un "centre de colonisation", il assiste dans la journée du 23 décembre 1847 à la reddition de l'émir Abd el-Kader et à son départ pour un exil définitif.

 

"Sauront-ils jamais en France ce que l'Algérie a coûté de sang de sueurs et de larmes…"

Comte Pierre de Castellane. Souvenirs de la vie militaire en Afrique. Paris 1882

 

Dans Djemmaa, les affrontements guerriers constituent la chaîne historique tandis que la trame romanesque résulte de la mise en action des personnages, authentiques ou imaginaires.

Les sentiments nuancés ou exacerbés qui les agitent au gré des événements, sont exprimés avec une sobriété exempte de vaine sophistication et le passé revit par l'effet d'une efficace combinaison de la connaissance et du rêve.


 

 


Augustin Houssard was a young peasant from Lorraine who had joined the military for a seven year period. Acting on an impulse, he had volunteered for Algeria and, in August 1845, found himself stationed at Djemmâa Ghazaouet  - meaning "the pirate assembly" in Arabic.

 

One month later, his outnumbered battalion was almost entirely destroyed by Emir Abd el-Kader’s troups in a battle that history recorded as themost heroic act of war by the marabout from Sidi Brahim.

 

Having emerged unscathed from the bloodshed, Augustin got involved, two years later, in an important pacification expedition in the far reaches of the Sahara. Then, he went back to Djemmâa Ghazaouet which had been renamed Nemours by a Royal decree henceforth making it a "central colonization place". On December 23, 1847, he witnessed Emir Abd el-Kader’s surrender and departure for a permanent exile.

 

"Will France ever know the toll of blood, sweat and tears that Algeria entailed ...

Comte Pierre de Castellane. Souvenirs de la vie militaire en Afrique. Paris 1882

 

---


In the novel “Djemmâa”, military confrontation constitutes the main historical thread while the novelistic framework results from the interaction of fictitious or real characters.

 

Tossed about by events, these characters’ subtle or exacerbated feelings are expressed with sobriety, devoid of vain sophistication, allowing events from the past to resurface through an effective combination of knowledge and dreams.

 

Le Voyage d'Augustin Houssard - tome 2

Opéra Lacydon

Opéra Lacydon

Augustin a survécu à ses blessures. Soigné à l'hôpital militaire d'Alger, il retrouve Pilar qui a changé de vie.

Grâce à elle, il rencontre Zelinda et Plautilla, des cantatrices italiennes d'une "compagnia di canto" en tournée.

Il se lie d'amitié avec les deux jeunes femmes à bord du paquebot qui les transporte à Marseille, lui pour y subir à l'Hôtel-Dieu une opération chirurgicale vitale, elles pour y reprendre leurs activités régulières à l'Opéra de la ville où elles sont sous contrat.

Dans le quartier du Panier, à proximité des quais du Lacydon – le "Vieux-Port" – Augustin noue avec Zelinda une relation étrange et tumultueuse.

Puis il fait la connaissance de Sylvie à l'occasion de la fête paroissiale au village de La Fare, le 4 septembre 1849. Les deux jeunes gens tombent mutuellement amoureux mais les convenances sociales sont là pour tenter de les séparer.


 

Après le bruit et la fureur des armes dans un milieu viril et guerrier, au sein de l'armée d'Afrique, la seconde étape du voyage de la vie d'homme d'Augustin Houssard se déroule surtout en compagnie de femmes, dans le milieu lyrique de l'opéra italien.

Au cadre de la violente et cruelle Algérie de Djemmaa Ghazaouet succède celui de la Provence heureuse et paisible du Lacydon et de La Fare.

Au temps amer d'une conquête coloniale faite de douloureux sacrifices succède un temps propice à la quête du bonheur… Et l'histoire s'efface devant le roman.



 

 

Augustin survived his injuries. Treated at the military hospital in Algiers, he met up with Pilar again, the woman who had changed his life. Thanks to her,he met Zelinda and Plautilla, some Italian singers on tour with a "compagnia di canto".

 

He became friends with the two young women aboard the ship to Marseille where he was to undergo vital surgery at the Hotel-Dieu. The girls, as for them, would resume their regular activities at the Opera of the city where they were under contract.

 

In the Panier district, near the banks of Lacydon - the "Vieux Port" - Augustin indulged in a strange and tumultuous relationship with Zelinda.

 

Then, he met Sylvie at the village of La Fare on the parish feast day, September 4, 1849. The two young people fell in love but social conventions were there to try and separate them.

 

---

 

After the sound and the fury of arms in a manly environment of war in the army of Africa, the second stage of Augustin Houssard’s journey as a man unravels in the company of women in the lyrical background of Italian opera.

 

After Djemmâa Ghazaouet’s setting in cruel and violent Algeria, comes happy and peaceful Provence of Lacydon and La Fare.

 

Following the bitter times of colonial conquest filled with painful sacrifices, now is the time for the pursuit of happiness ...

 

And history gives way to the novel.